Boliviaanse avonturen - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van kimenmies - WaarBenJij.nu Boliviaanse avonturen - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van kimenmies - WaarBenJij.nu

Boliviaanse avonturen

Door: kim en michel

15 Maart 2010 | Bolivia, Sucre

Hallo allemaal,

Na een lange stilte van onze kant nu dan eindelijk weer een update!
We zijn inmiddels al 10 dagen in Bolivia. Na een snelle grensovergang wilde we graag met de trein naar Tupiza. Er was echter de dag ervoor een kleine landverschuiving geweest dus het was nog onzeker of de trein wel zou gaan...daarnaast waren alle bussen in staking voor 2 dagen...dus het was spannend of we verder konden! Gelukkig vertrokken we om 19.45 ´s avonds met een vertraging van 5 uur richting Tupiza waar we, na een aantal keer ontspoort te zijn, om 3 uur ´s nachts aankwamen! ppfff wat een rit!

In Tupiza hebben we een Jeep-tour geregeld van 4 dagen door de omgeving en uiteindelijk de zoutvlaktes van Uyuni, de grootste ter wereld, ongeveer 12000 km2!!!
Onderweg zijn we vaak gestopt bij mooie uitzichten, gekleurde meren, vulcanen, flamingo´s, lama´s, hotsprings, kokende modderpoelen, gijsers of om even te plassen!
Wat een fantastische omgeving! De natuur veranderd steeds, van ruwe bergen, groene pampa vlaktes tot woenstijngebied met een paar verdwaalde rotsen.

Gelukkig waren we met een hele leuke groep mensen (Aussies, Engelsen, en 2 stille Fransen) waardoor het bij de zeer primitieve hostels zonder douche en stroom, ´s avonds toch nog errug gezellig werd met kaarten en natuurlijk de nodige lokale cocktails! Helaas was het wel elke dag erg vroeg opstaan (4.00)! Een fantastische ervaring om in het pikke donker door een zeer ruig landschap te scheuren met een Jeep! Zo ruig dat we met de 3 Jeeps vast stonden in een rivier, wij een lekke band hadden in the middle of nowhere en je soms uren zat te schudden zodat je je voelde als een milkshake!

De laatste dag bracht ons wel echt het meest gave wat we tot nu toe hebben meegemaakt. Wederom weer erg vroeg opgestaan maar nu om de zonsopkomst te zien op de zoutvlaktes! Echt fantastisch!! Na een kort ritje langs rare rotsformaties en een lekker ontbijtje was het dan tijd om de beruchte foto´s zonder horizon te gaan maken! (paar zijn bijgevoegd) Hilarisch!!! Dit was echt een fantastische tour met goed eten, primitieve maar gezellige hostels en een geweldige staf...een herrinering voor het leven!

Hierna zijn we met een paar Aussies en Engelse doorgereisd naar Potosi, de hoogste stad ter wereld op 4060m hoog. Gelukkig waren we al redelijk aan de hoogte gewend tijdens de tour waar je vaak rond de 5000m zat dus konden we gelijk de omgeving verkennen! Potosi staat bekend om zijn zilvermijnen. Die moesten we natuurlijk bezoeken (ondanks het gevaar wat er kan zijn...) Er werken nog steeds veel mensen in de mijn, die dan gewoon open is voor touristen. Je moest wel een cadeautje voor de werkers kopen die bestond uit drinken, dynamiet of cocablaadjes (waar cocaine van gemaakt wordt). Zeer indrukwekkend hoe de mannen daar werken, nadat ze offers hebben gebracht voor een veilige dag, in zeer kleine ruimtes, extreme hitte en stof. Voor meer info moet je de film ´the Devil´s Miner´ kijken!!!

Eenmaal uit het stof zijn we doorgereisd naar Sucre, de hoofdstad van Bolivia. Een leuke stad met veel oude gebouwen in een mooie omgeving. Vandaag zijn we naar opgravingen van voetafdrukken van dinosaurussen geweest maar onze verwachtingen waren natuurlijk weer veel te hoog! Gelukkig wel veel gelachten met Ros en Zoe, onze Aussies van de tour en die ook vanavond met ons meereizen naar La Paz, de tweede hoofdstad van Bolivia.

Vanuit hier zullen we opzoek gaan naar een goede tour naar de Amazone en zullen we een paar dagen ontspannen aan het Titicaca meer, aan de grens met Peru.

Zo jullie zijn weer helemaal op de hoogte van onze belevenissen. Wij gaan weer verder met genieten van Sucre.

Tot het volgende berichtje!

Liefs Kim en Mies

• 15 Maart 2010 - 19:13

Ton:

Wat hebben jullie weer een schik in al die avonturen. Een ontspoorde trein kan de pret niet drukken. Gaaf dat jullie zoveel meemaken. Thuis komt de regen met bakken naar beneden en voor de rest is alles gewoontjes. Veel plezier verder en een dikke kus van pa Ton.

• 16 Maart 2010 - 13:20

Anne:

Wat een fantastische verhalen weer! En echt stoere foto's!
    Hier is het gelukkig ook heel leuk en bijzonder allemaal, want zeg nou zelf, wie wil er nou niet elke dag gewoon heerlijk naar zn werk???
    Geniet ze!

Liefs An

• 16 Maart 2010 - 17:44

Marc En Debby:

HoiHoi

gave foto,s van de zoutvlaktes wij hadden de pech dat het onderwater stond dat maakt het lastiger om foto,s te maken. van de andere kant heeft het ook wel iets apart Jullie hebben trouwens ook pech met vertragingen en lekke banden, maar achteraf lach je er om

groetjes,

Marc en debby

• 16 Maart 2010 - 20:34

Carla Hilster:

Hoi luitjes,
    Eindelijk weer een berichtje vanuit Abcoude.
    Zijn nl. overgestapt op
    UPC. Hebben dit maar door hun monteur laten doen, want Henk hield
    allemaal kabels over, dus die zat als buurman en buurman op de grond van wat moet ik hiermee.
    Terwijl hij eigenlijk toch technisch is he.
    Achteraf bleek toen de monteur kwam dat hij deze niet eens nodig had.
    Maar goed om een lang verhaal kort te maken, alles deed het maar de laptop had kuren, dus vandaar dat ik 2 weken niks met de computer kon.
    Maar eind goed, al goed.
    En ja dan lees ik nu al jullie
    reisverhalen, geweldig hoor en prachtige foto,s.
    Ik krijg zo,n zin in vakantie, al is die van mij wel iets luier (ha,HA)
    Groetjes Carla en heel veel plezier nog en oh ja het wordt donderdag zowaar 15 gr. hier.

• 17 Maart 2010 - 13:09

Peter Van Duijn:

tussen 2 patienten even kijken hoe het met jullie is. Goed zo te lezen, topfoto's voor in de oefenzaal enn geniet maar lekker door.
    groetjes de FMT Famillie

• 17 Maart 2010 - 13:46

Klaas & Ess:

Lieve luitjes, wat heerlijk om bij jullie verhalen weg te dromen!! Ben echt wel vet jaloers zeg. Geniet, geniet, geniet.

En blijven schrijven, want het is echt leuk om te lezen!!

Veel liefs, Klaas & Esther

• 18 Maart 2010 - 08:06

Monique:

Erg grappig die foto's op de zoutvlakte.

x mo

• 20 Maart 2010 - 08:36

Machteld:

Lieve kinders wat een avonturen allemaal, prachtige foto's. Fijn dat jullie iedere keer weer leuke mensen ontmoeten.
    Ik ben ook weer thuis, leuke wintersport gehad met allemaal leuke mensen,ha ha ha. 2 dagen sneeuw en verder veel zon. Ben met An ne en Andre meegereden de rest komt zondag naar huis. Pa komt woensdag thuis als het goed is,t'is nu lang genoeg geweest. Nog heel veel plezier verder, dikke kus moeders.

• 22 Maart 2010 - 20:02

Rogier:

Haha, topfoto's :). Geniet ervan!

• 22 Maart 2010 - 20:20

Wils:

Wat een avonturen! Leuk om te lezen in de avonduren ;)
    En dan pas terug over 22 dagen! Heerlijk, geniet!!

Dikke kus

• 23 Maart 2010 - 20:13

Leo,:

Ik ben net terug uit Azie veel leuke meubelen gekocht. Nu lees ik jullie verslagen uit zuid-amerika mooie momenten leuk geschreven geniet van de laatste weken die gaan het hardst, genieten die laatste weken groetjes dikke kus vaders.

• 24 Maart 2010 - 00:24

Dennis Arnoldus:

Hallo Kim en Mies,Ik heb jullie verslagen allemaal gelezen en ik vind het echt tof!!Ik bewonder jullie durf en avontuurlijke instelling,ik zeg eerlijk dat ik dat niet in me heb.Super dat jullie er zo samen van genieten.Ik blijf de verslagen lezen en zie jullie snel.Hier(en fil R'dam) gaat alles goed.Nogmaals geniet ervan Groetjes Dennis

• 24 Maart 2010 - 09:11

Theo En Jannie:

Wat beleven julie veel leuke dingen. En erg mooie foto's met humor.Wij wensen jullie nog veel reisplezier, en de hartelijke groetjes van je oom en tante.

• 31 Maart 2010 - 17:22

Cees En Fien:

Hey wereldreizigers, wat een fantastisch leuke verhalen!! We genieten ervan, en vinden jullie vetcool met al die avonturen. Mooie foto's hoor. Nog even, en dan.....veilig weer thuiskomen.
    Liefs Cees en Fien.