Bocas... paradijs! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van kimenmies - WaarBenJij.nu Bocas... paradijs! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van kimenmies - WaarBenJij.nu

Bocas... paradijs!

Door: kim en michel

22 Februari 2006 | Panama, Bocas del Toro

Na onze vorige belevenissen in de Jungle van Monteverde zijn we verder gereisd naar de hoofdstad van Costa Rica; San José. (weetje: de J spreek je uit als G). Het begon die dag al goed, ´s morgens om half zeven, iedereen in de bus, maar de bus startte niet! Een bijdehan(d)te hollander wist het wel even te repareren! Een half uur later was het nog niet gerepareerd en heeft een local het wel even opgelost..!

San Jose is een grote stad zoals alle in Central America, druk en alleen maar vierkante blokken met hele lelijke huizen en gebouwen. Toch hebben we daar een dag leuk kunnen winkelen in het centrum en zijn we naar een grote shopping mall geweest. Vier etages met winkeltjes en dan nog twee met eettentjes.

Twee kortebroeken en een aantal T-shirts rijker zijn we de volgende dag verder gereisd naar Cariari waar we op een gegeven moment uit de bus moesten stappen omdat de weg nou eenmaal ophield. Vanaf daar moesten we in een bootje stappen die bij elke persoon meer en meer richting de bodem zakte, omdat het er namelijk erg ondiep was. De eerste kilometer van het riviertje was dan ook zeer moeilijk te bevaren en we kwamen dan ook regelmatig vast te zitten aan de grond. Maar met een flinke dot gas en een modderfontein achter de boot, zijn we veilig in Tortuguero aangekomen.
Tortuguero is echt een superklein gehucht aan de caribische kust en dat helemaal in het tropisch regenwoud ligt. Maar het woord regenwoud is er niet voor niets aan gegeven, we hebben hier twee dagen regen gehad en dus maar besloten verder te gaan naar Puerto Viejo vlakbij de grens met Panama.

In een groot backpackershostel hebben we een tentje(!) gehuurd en zijn we lekker twee dagen nix gaan doen. Een beetje aan het strand hangen, dorpje bekeken en we hebben nog een dag twee fietsen gehuurd. Alles om je heen is regenwoud en de apen zitten aan de kant van de weg.
Ik (michel) heb zelfs een toekan gezien! Maar toen kim keek vloog ie heel snel weg...

Na deze ontspannende dagen hebben we emailisch contact gehad met Mark en Boukje (zie verhaal uit Guatemala) dat ze zeer waarschijnlijk snel naar Bocas del Toro zouden komen.
Dus we zijn -zoals gewoonlijk- met de bus, nadat we hem eerst om half zeven ´s morgens(!) gemist hadden en moesten wachten tot half negen(!), naar de grens met Panama gegaan.
De grens is een oude spoorbrug waar echt alles overheen moet, auto´s, bussen en voornamelijk veel Chiquita-vrachtauto´s en natuurlijk de voetgangers!

Nou, nu zitten we dus al vijf dagen in het paradijs van Central America, BOCAS DEL TORO, oftewel de mond van de stier. Het is hier echt prachtig! We hebben de eerste twee dagen eigenlijk alleen maar een beetje rondgehangen en van de zon genoten. En daarna zijn Mark en Boukje hier ook aangekomen.
De afgelopen dagen hebben we ons met een bootje af laten zetten bij het volgende eiland waarop je via een klein (modderig) paadje naar een supermooi verlaten strand kunt lopen. Modderig = zie foto!

We zullen nog twee dagen in dit paradijs blijven en dan met een binnenlandse vlucht naar Panama City vliegen om daar ons uit te leven in het Carnavalgedruis. En natuurlijk de nodige cultuur op te snuiven...

We vinden het heel leuk dat iedereen onze site nog steeds bekijkt en doen de groetjes aan iedereen!

Groetjes
Kim en Mies

• 23 Februari 2006 - 07:50

Nanny:

Zo weer gelukt.
    Wat een waanzinnige foto's en inderdaad een paradijsje daar droomt iedereen toch van en jullie zitten er maar.
    V.w.b. vervoer zullen jullie zeker in nederland weer moeten wennen aan al die luxe.
    Nog veel plezier en tot een volgend verhaal.
    Groetjes

• 23 Februari 2006 - 12:31

Marloes:

als tweede is ook niet slecht nanny waakt volgens mij bij de compu. weet je trouwens dat modderbaden heel goed zijn en hier moet je er grof voor betalen dus die mazzel hebben jullie ook nog eens . het ziet er wel weer prachtig uit hoor en we kunnen lekker meegenieten geniet nog ff van het carnaval en de rest
    liefs mama

• 24 Februari 2006 - 18:33

Machteld:

Geweldig om weer te lezen wat jullie allemaal hebben meegemaakt. Leuk dat jullie Mark en Boukje weer ontmoeten.Het gaat nu toch echt opschieten voor jullie geniet er nog maar even lekker van.xxx Moeders

• 26 Februari 2006 - 17:10

Inge:

Ha die kim en mies, na elk verhaal word ik steeds jaloerser hoor ;) Ik weet nu ook bijna zeker dat ik in de zomer die kant op ga. Nu net terug van weekje wintersport, tja, sneeuw dat zullen jullie daar wel hard moeten missen ;)

Veel plezier nog!
    x inge

• 27 Februari 2006 - 15:55

Ton:

Hoi globetrotters,
    Het gaat je jullie wel voor de wind. Ik zie dat Michel al aan het oefenen is voor het wadlopen op 16 en 17 september( Excelsior)! Mooie Bountyplaatjes. Prachtige foto`s hebben jullie weer gemaakt.Wij zitten in de natte sneeuw.

Veel liefs van pa Ton.

• 28 Februari 2006 - 21:58

KIKI:

in een woord: WOW!!
    Have fun!! xxx

• 04 Maart 2006 - 12:54

Léon:

Straks ligt er een indrukwekkende vakantie achter jullie,ik heb alle verslagen met regelmaat gelezen, een mooie ervaring waar je voor de rest van je leven op terug kunt zien, geniet er nog even lekker van samen, nu schiet het op!
    Hartelijke groet Léon.

• 11 Maart 2006 - 12:25

Boukje:

Hee, waar blijven de stukjes uit Cuba??? Ben benieuwd! Heb net het laatste zand van Bocas uit m'n bikini gespoeld. Geloof dat het nu toch echt over is... Tis hier koud en maandag weer werken, maar toch is het ook best leuk om weer thuis te zijn! Geniet nog ff van de zon enzo... Groetjes Boukje en ook van Mark natuurlijk!