De Cirkel is rond! - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van kimenmies - WaarBenJij.nu De Cirkel is rond! - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van kimenmies - WaarBenJij.nu

De Cirkel is rond!

Door: kim en michel

11 Maart 2006 | Mexico, Playa del Carmen

Eindelijk, hier is dan onze nieuwe berichtgeving na zo´n tweeëneenhalve week.
Dit waren dan ook de meest (ont)spannende weken van onze reis.

Om maar met onze titel van dit bericht te beginnen, we zijn gisteren weer terug van waar we onze cirkel begonnen, Cancun-Mexico. We gaan onze laatste week nog even slijten aan de schitterende stranden van Playa del Carmen met het smeren, keren en uitrusten van onze afgelopen drie maanden.

Toch slaat het uitrusten nog het meest op ons avontuur dat we de afgelopen twee weken hebben beleefd op Cuba.

Om maar even het verhaal in een chronologische volgorde te vertellen moet ik eerst nog even terug gaan naar ons vorige bericht dat afkomstig was uit Bocas del Toro in Panama.
We hebben daar met Mark en Boukje een aantal schitterende strand dagen gehad en zijn zelfs nog een dag gaan zeilen met een grote catamaran tussen de eilandjes door. Heel relaxed, fijn kunnen snorkelen tussen schitterend koraal en ook nog dolfijnen gezien.
Toen zijn we met z´n vieren met een heel klein Fokker vliegtuigje van Bocas del Toro naar Panama City gevlogen om daar Carneval te gaan vieren. Een aardige besparing van tijd als je bedenkt dat je er met de bus zo´n 10 uur over doet en met het vliegtuig nog geen uurtje...

In Panama City zijn we natuurlijk de enorme sluizen en zeetankers gaan bekijken in het Panamakanaal. Echt heel gaaf om dat een keer te zien! En ´s avonds het feestgedruis in zoals je die misschien kent uit Rio, maar dan in Panama. Overal muziek en bier-tentjes op een zesbaansweg dwars door de stad die speciaal hiervoor was afgesloten.
Lekker genietend van de muziek en je biertje was het wel uitkijken dat je niet bekogeld werd met confettie of water, het is hier namelijk de gewoonte om elkaar helemaal in te peperen met confettie tijdens carneval. Er hebben dus aardige gevechten plaatsgevonden deze dagen...

In Panama-City hebben we afscheid genomen van Mark en Boukje en zijn de eerste van de derde naar Cuba gevlogen.
Met geen idee wat ons te wachten stond was de vlucht een fluitje van een cent, maar aldaar begon het al dat er dus op Cuba weinig en slecht openbaar vervoer is en al helemaal niet naar en van het vliegveld. Dus dan maar een taxi van 20(!)euro nemen om maar in de stad te komen.
We sliepen de eerste nachten bij een vrouw thuis die daar in een klein flatje woonde samen met haar zoon en moeder. Ze sliepen in één kamer en de andere kamer was dus voor ons.
Vanuit daar zijn we de stad Havana gaan verkennen. Lekker lopend en tegen elke cubaans ´no gracias´ zeggen omdat ze allemaal wel wat aan je willen verkopen of je de weg willen wijzen (natuurlijk voor een eurie)
O ja even over de euries, Cuba is een heel raar land, ze hebben dus de cubaanse pesos, maar twee verschillende. Eén is de nationale, voor de bevolking. De andere is de toeristische, deze is ongeveer gelijk aan de euro. Wij mochten dus alleen met de (dure)toeristische betalen terwijl de nationale meer dan 20x goedkoper is!

Het is dus een duur land, maar daar waren we al vanuit gegaan. Havana is trouwens echt een WERELDSTAD! de oude amerikaanse auto´s uit de jaren 60 zie je hier echt overal, en de gebouwen zijn ook niet meer voorzien van een verfje sinds deze tijd. De mensen wonen hier echt in ruines van huizen en het oude centrum is één groot openluchtmuseum.

Zoals ik al zei, het Openbaar vervoer is erg moeilijk en tijdrovend op Cuba, dus hebben we maar een auto gehuurd. Onze eerste plannen om naar Santiago de Cuba te gaan vielen al snel af toen we uitrekenden dat dit zo´n 1250 kilometer besloeg.
We zijn dus maar een ´klein´ rondje gaan doen (uiteindelijk toch nog 1300 km gereden) naar Trinidad, Varadero en Santa Clara waar het monument van hun nationale held, Ché, staat.

Het rijden in Cuba is echt een avontuur op zich, zowel de gaten in de weg zijn gevaarlijk alswel de weg vinden in deze wirwar van wegen zonder daar OOIT een bord bij te gebruiken. Het was dan ook al erg moeilijk om Havana uit te komen en zelfs in in het binnenland is het ons geen één dag gelukt om zonder fout te rijden ergens te komen.

De plaatsjes op Cuba zijn allemaal erg leuk en hebben veel gebouwen, beelden en monumenten uit de revolutie. Zo is Trinidad een erg leuk plaatsje met een schitterend centrum dat tevens op de Enesco erfgoederenlijst staat.

Verder zijn we een paar dagen wezen stranden op Varadero, dit is een lange landtong dat alleen maar vol staat met grote all inclusive hotels. Wij natuurlijk als echte hollanders een bedje van het hotel pakken en een dagje lekker zonnen voor niets.
Varadero heeft trouwens het mooiste strand dat we ooit gezien hebben, zo ongelofelijk wit en fijn en het water is daar turquise!

Na deze dagen zijn we weer teruggekeerd naar Havana waar we nog een paar dagen hebben doorgebracht en naar de oudste sigarenfabriek Partagas van Cuba zijn geweest. In één fabriek worden alle grote merken gemaakt, het is echt een kunst om te zien!

Even samenvatten: Cuba is echt werkelijk fantastisch om mee te maken maar moeilijk voor backpackers en erg duur. De oude auto´s, gebouwen en de mooie stranden zijn echt geweldig!

Gister zijn we dus weer teruggevlogen, weer met een fokker(!) een F100 dit maal, en we zijn hard bezig om onze kleur nog even op pijl te brengen.

Na een lang verhaal, maar hopelijk interesant genoeg om hem helemaal te lezen, willen we iedereen zeggen: Tot volgende week!

Liefs
Kim en Mies

• 12 Maart 2006 - 07:49

Nanny:

Tada !!!!!!!!!!!
    Zondagmorgen iets vroeger uit julie bed komen wil je als eerste kunnen reageren op weer een heel leuk verhaal.
    Enne ..... ben best wel jaloers op alles wat jullie hebben meegemaakt.
    In ieder geval nog veel zon plezier, zie jullie gelukkig niet als jullie net terug zijn dus het het kleurtje zal al wel vervaagd zijn.
    Au revoir
    Nanny

• 12 Maart 2006 - 15:41

Krijn En Marjolein:

Echt gaaf hoor,

Jullie hebben echt de reis van jullie leven gemaakt. Zo ontzettend veel beleefd, en gezien.
    geniet er nog maar lekker van.

• 14 Maart 2006 - 08:08

Marloes:

Geweldig weer zo'n uitgebreid verslag geniet maar verder van de laatste dagen we zien jullie weer gauw met alle foto's liefs mama

• 14 Maart 2006 - 11:54

Ton:

Ruim 3 maanden zijn jullie onderweg, maar 2 weken helemaal geen verslag is balen. Wat een belevenis dat Cuba. Hoe zit dat met dat gratis vliegen? Zeker een paar kippen op schoot moeten nemen? Geniet nog maar lekker verder en tot gauw.
    Veel liefs pa Ton.

• 15 Maart 2006 - 11:54

Fred:

Geniet nog even van de resterende dagen! echt leuk om al jullie belevenissen te lezen!!!

• 16 Maart 2006 - 09:20

Boukje:

Ik hoor al dat we ook nog een keer naar Cuba moeten! Leek me trouwens sowieso al erg leuk.

Maar, iets anders, wij hebben gisteren de sleutel van ons nieuwe huis gekregen! Gisteren al wat dingen verhuisd, vanavond nog een paar wandjes schilderen en zaterdag verhuizen! Heb er echt superveel zin in... Jullie moeten ook maar eens komen kijken!

Veel plezier nog in Playa en een goede terugvlucht!

Groetjes Boukje (en Mark)

• 16 Maart 2006 - 17:01

Ton:

En..... met Pasen naar de sneeuw( 1.90m)Serfaus wacht op jullie.

Pa Ton.

• 18 Maart 2006 - 13:58

Brigitte:

Wat is de tijd omgevlogen zeg!
    A.s. maandag weer voeten zetten op de Nederlandse koude grond, lijkt me niet alles.
    Je kamer heeft Barbara al helemaal op orde, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
    Goede thuisreis Kim en Michel!
    Brigitte

• 18 Maart 2006 - 23:29

Baukje En Eva:

Oeps... de allerlekkerste lollies die wij jullie meegegeven hebben waren iets anders dan de versie die wij kenden, de Mexicaanse versie is nml met chillie.... Hoop dat de watermeloen je ook zo smaakt Kim!