Tikal en Coban - Reisverslag uit Cobán, Guatemala van kimenmies - WaarBenJij.nu Tikal en Coban - Reisverslag uit Cobán, Guatemala van kimenmies - WaarBenJij.nu

Tikal en Coban

Door: kim en michel

21 December 2005 | Guatemala, Cobán

Ola,

Vanaf het vorige bericht hebben we een hoop leuke dingen meegemaakt! We zullen even wat kort op een rijtje zetten: In Flores hebben we een heel leuk hotelletje gevonden aan het meer van Peten Itza. Mooi uitzicht! Na een goede nachtrust zijn voor een tour naar Tikal gegaan waar zich de grootste en schijnbaar mooiste Maya ruines liggen midden in de jungle! Na een rit van ongeveer 3 uur kwamen we aan en zijn gelijk op zoek naar een slaapplaats gegaan. We wilde nog even snel het park in om de zonsondergang te bekijken vanaf een tempel. Het enige nadeel: we kende het park natuurlijk niet en het is enorm groot! Van tempel naar tempel is steeds ongeveer 20 minuten lopen berg op berg af! Hebben we eindelijk een hoge tempel gevonden, helemaal naar boven geklommen, blijkt dat we op de verkeerde zitten! Tegen de tijd dat wij weer beneden waren en de juiste hadden gevonden was het stikke donker in de jungle en moesten we met een guide mee naar de uitgang lopen! das jammer!
De volgende ochtend om 4:00 op gestaan om vanaf een andere tempel de zon op zien komen, weer een uur lopen, klimmen en klauteren eindelijk bovenop.......overal mist!!!!!!!! Geen zon dus! Wel een mooie ervaring was dat je de jungle hoort ontwaken. Vogels maar vooral Howlermonkeys en spidermonkeys regeren het volume van de vroege morgen! geweldig geschreeuw vanuit een enorme groene deken in de mist! Na het oorverdovende welkomen even snel ontbeten en weer het park in gegaan voor de overige tempels. Lopend op de paden zie je boven je de apen van boom naar boom slingeren met de jonkies op hun borst of wordt je bijna omver gevlogen door een papagaai! Dit avontuur was zeker de moeite waard en iedereen aan te raden! Het waren zeker de mooiste ruines!
Terug in Flores waar onze grote tassen lagen even kunnen relaxen alvorens wij de volgende ochtend naar Coban zouden reizen. Een trip van 6 uur over bergruggen en hobbelige wegen moesten we ondergaan!

Vanuit een prachtig 400jaar oud hotel (vroeger een klooster) hebben we gister (20-12) een uitstap naar Semuc Champey gemaakt. In dit gebied wat ook midden in de jungle ligt zijn veel ondergrondse rivieren met daarboven terrassen van prachtig helder blauw-groen water waar je in kan zwemmen! Wij als echte hollanders houden wel van water en lagen er dus als eerste in! Heerlijke frisse duik, springen van de rotsen en romatisch onder de watervallen door zwemmen!
Even lunchen en dan een uur klimmen over glibberige paden (gelukkig hebben onze schoenen veel grip!!!) naar een post voor het mooiste uitzicht over de terassen!

Na een korte busrit stopte we nog even bij de grotten in de buurt. Een spannende tocht met kaarsen door de grot stond ons te wachten. Zwemkleding moest aanblijven want we moesten zelfs stukjes zwemmen (en probeer dan je kaars maar droog te houden!) Klimmen met touwen tegen de watervallen aan, glijden langs de stenen, alles moesten we doen! Een paar sneetjes hier en daar maar vooral een prachtige stoere ervaring rijker zaten we lekker warm in de bus terug! Een dag om nooit te vergeten! We zijn nu terug in Coban, houden even een bus vrije dag. Morgen reizen we via Guatemala Ciudad naar Quetzaltenango, een trip van ongeveer 9 uur! Ben benieuwd!

Zo jullie zijn weer even bijgekletst over onze grootste ervaringen in het mooie Guatemala! Volgende keer zal ws na de kerst dagen zijn dus vanaf deze site iedereen alvast Feliz Navidad! Geniet ervan!

Liefs adios,

Kim en Mies.

ps: de zon heeft helaas vandaag plaats gemaakt voor regen! al de hele dag komt het water de straten nog blubberiger maken! Ach, voelen we ons toch weer een beetje thuis!

• 21 December 2005 - 19:55

Janneke:

Hey mies en kim! jullie ook een fijne kerst daar! liefs

• 21 December 2005 - 20:37

Sanne:

Mooie verhalen jongens! Erg leuk om te lezen. Heel veel plezier, geniet lekker verder. Prettige kerst!
    Liefs

• 22 December 2005 - 07:22

Nanny:

Lijkt me waanzinnig mooi de jungle en het ontwaken ervan. Nog veel plezier en stoere ervaringen en vanuit hier Joyeux Noël et bonne 2006

• 22 December 2005 - 08:31

KIKI:

WAUW!! Mooi hoor allemaal! xxx

• 22 December 2005 - 14:49

Marloes:

wat lijkt me een geweldige ervaring zo in die jungle leuk dat we zo mee kunnen genieten. vanaf hiet feliz navidad, prospero ano (kan het tekentje niet vinden) en tot ziens maar weer op de site. liefs mama

• 22 December 2005 - 18:38

Krijn:

Nou jullie hebben al wat spannende trips meegemaakt echt leuk, ook voor jullie een hele fijne kerst geniet er lekker van!
    menikmati

• 23 December 2005 - 19:56

Pa Ton:

Lieve Kim en Mies,
    Helemaal te gek wat jullie mee maken. Ik ben harstikke jaloers. Maar het is jullie gegund.Trouwens een leuke manier van verslaggeving.
    Geniet lekker verder en hele toofe feestdagen gewenst uit het kleine NL- tje. Zaterdag 24/12 start hier ook een groot avontuur. Marloes treedt in de orde der 50 jarigen.

veel liefs van je vader Ton.

• 26 December 2005 - 12:43

Cmon:

Wat leuk allemaal!
    Dol-C en K-Banja leven nog steeds; ze zijn alleen wel weer aan een schone kom toe! :)

• 28 December 2005 - 18:35

Remon:

hey mies en kim, ik weet zeker dat jullie hier een mooie herinnering aan over zullen houden.zo veel moois en zoveel indrukken. veel plezier samen en alvast gefeliciteerd mies. groeten remon

• 28 December 2005 - 20:29

Anne:

Leuk om jullie verhalen te lezen! Hoop dat jullie een leuke Kerst hebben gehad, zal wel raar zijn in die hitte! voorspoedige jaarwisseling alvast! Kus An

• 28 December 2005 - 21:13

Astrid & André De Jong:

Kim en Michel.

Wij volgen jullie steeds op de site. Leuke verhalen en mooie belevenissen.
    Wij hopen dat de regen gauw plaats maakt voor de zon.
    Wij willen ook Michel feliciteren met zijn verjaardag.
    Fijne dag toegewenst!
    Groetjes, Astrid&André

• 29 December 2005 - 22:10

Leo:

lieve kinders, wat een feest als ik jullie verhalen lees. leuke kerst gehad,hoe is het gastgezin? geniet met je kim van verjaardag. en een knallende jaarwisseling. je vader.

• 30 December 2005 - 06:56

Tatje:

Mies, gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een bijzondere dag van! En beiden alvast een gelukkig nieuwjaar!

• 30 December 2005 - 08:32

Hans En Jennie:

Leuk jullie reis zo te kunnen volgen! Michel gefeliciteerd met je verjaardag. Groetjes en geniet samen van dit avontuur.

• 30 December 2005 - 16:21

Chris En Mandy:

hey mies, Feliz cumpleaños!!! en kim jij natuurlijk met papa veel plezier verder en alvast fijne jaarwisseling!!

dikke kus,

ps: kim check je mail even!!

• 30 December 2005 - 19:30

Matthijs:

Echt enorm gefeliciteerd met de verjaardag Mies! Dat je maar een stokoud mannetje mag worden. Hou ons op de hoogte, het zijn erg leuke verhalen! Geniet ervan!

Groetjes,
    Thijs

• 30 December 2005 - 21:57

Elly&Wim Nieboer:

Michel, Vanuit een wit besneeuwd Nederland hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet van de zon etc. Groetjes, ook aan Kim

• 30 December 2005 - 22:34

Died:

Heee Mies & Kim,

Mies gefeliciteerd ouwe!
    Erg cool allemaal hoor! Hier ligt 10 cm sneeuw trouwens... Take care en geniet!

• 31 December 2005 - 08:52

Leon Van Der Zwaan:

Dag Mies en Kim, vanuit een koud Nederland wens ik jullie een goede jaarwisseling toe hartelijke groet Léon.
    en ook nog gefeliciteerd!!

• 31 December 2005 - 10:08

Geert:

Hoi Kim en Mies,

De sneeuw heeft hier inmiddels weer plaatsgemaakt voor regen. De foto van 'semuk champey' doet me watertanden.
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag en een bruisende jaarwisseling!

Groet,

Geert