Gelukkig Nieuwjaar!!! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van kimenmies - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar!!! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van kimenmies - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar!!!

Door: kim en michel

01 Januari 2006 | Guatemala, Quetzaltenango

Allereerst willen wij iedereen in Nederland (en daarbuiten) een fantastisch en liefdevol 2006 toewensen.
Het is nu 01/01/06 16:00 uur, we zijn net een beetje bijgekomen van vanacht en het werd weer eens tijd voor een kleine update van onze belevenissen.

Na ons laatste bericht zijn we vanuit Coban met een Chickenbus (kleine uitleg: dit zijn oude afgekeurde Amerikaanse Schoolbussen die ze hier dus gewoon nog gebruiken als openbaar vervoer en waarbij er op een bankje voor 2 kinderen vaak 3 volwassenen moeten zitten!) Vanuit Coban dus via Guatemala City naar Quetzaltenango, ook wel Xela genoemd (oude Maya-naam is Xelaju).
Deze rit was een ware nachtmerrie, 14 uur in een echt overvolgepropte bus en dan ook nog eens 2 uur stilstaan vanwege een ongeluk ofzo.
Maar helemaal heelhuids aangekomen hebben we een hostelletje gezocht vlakbij onze school.
We zijn dan ook naar Xela gereist voor het volgen van een spaanscursus. Je kunt hier redelijk goedkoop een spaanscursus volgen waardoor we iets meer kunnen communiceren tijdens onze reis. Vandaar...
Kerst hebben we heel gezellig met z´n tweeën in het hostel gevierd met een wijntje en een zelf gebrouwen maaltijd. Overdag lekker in de zon liggen niksen in de tuin.

Momenteel hebben we onze eerste week spaans erop zitten en duizelt het spaans, engels en nederlands door elkaar. Het is erg leuk om te doen, het is een 1op1 les, dus alleen met een lerares of leraar. Ook zijn we via school in een gastgezin terecht gekomen waar we slapen en 3 keer per dag eten en dus ook spaans moeten praten. We hebben een hele lieve ´moeder´ die goed kookt en ons veel spaanse woordjes wilt leren.
De school is van 8 uur ´s morgens tot 1 uur ´s middags. ´s Middags zijn er dan activiteiten op school waar je aan mee kunt doen. Zo hebben we vorige week al Guatemaals gekookt, naar de natuurlijke sauna geweest en heeft Michel gister een vulkaan beklommen (echt heel zwaar :S).

Het wordt al een aardig verhaal... maar we zijn nog niet klaar!!
Michel was namelijk ook nog jarig (eergister) ´s morgens kaarsjes in m´n broodje, ballonnen aan m´n stoel en smiddags taart met champagne en een piñata kapot geslagen (mexicaanse traditie bij kinderen .

Ok nog even over vanacht, met oud en nieuw (Año nueve) zijn we eerst een hapje gaan eten in de stad, daarna met wat andere gasten van de hike afgesproken in een cafeetje. Na een paar biertjes kwamen we een ander groepje Amerikanen tegen (ook van de hike) die vroegen of we meegingen naar een feestje. Een heel gezellig feestje in een appartement van een Amerikaans meisje, met een heleboel backpackers overal vandaan. Daar dus afgeteld naar 2006 en nog een lekker bakkie gedronken.

Dat was weer eventjes de update, volgende week gaan we weer verder richting Honduras.

Veel plezier in Nederland en de groetjes..

• 02 Januari 2006 - 07:27

Nanny:

Ha,ha,ha, ik ben de eerste die mag reageren.
    Voor jullie ook van uit hier een mooi en goed 2006.
    Mag ik straks het boek Spaans voor dummies lenen, jullie spreken natuurlijk hardstikke goed spaans als jullie terug zijn.
    Gaan jullie er in Nederland ook iets mee doen?????

• 02 Januari 2006 - 10:01

Vincent:

hey hallo,

Jullie natuurlijk ook een gelukkig nieuw jaar. Dat die mooie reis van jullie nog maar lang mag voortduren.
    Mies, nog gefeliciteerd met je verjaardag!!!

• 02 Januari 2006 - 11:10

Marloes:

net niet op tijd met reageren, mar heb je al gesproken dus dat telt ook. succes verder met het spaans en veel plezier, maar dat zal wel lukken denk ik blijf verder de site zo goed bijhouden want we blijven zo perfect op de hoogte liefs van ons

• 02 Januari 2006 - 12:42

Krijn:

Hoi kiem en mies,
    jeetje jullie beleven echt een hele boel leuke dingen. Ook voor jullie een gelukkig en fantastisch 2006
    Mies nog gefeliciteerd met je verjaardag beetje laat maar goed lees niet elke dag mijn e-mail omdat ik niet altijd thuis ben. Als je weer in nederlands bent drinken we er eentje op je afgeproken
    Succes met spaans verder en geniet er lekker van!!

• 02 Januari 2006 - 21:43

Eef:

Een heel leuk 2006 gewenst en Mies nog gefeliciteerd met je birthday dat was ik mooi even vergeten....Liefs Eef

• 03 Januari 2006 - 09:39

Merel:

Hey Kim en Mies!
    hier even een berichtje van mij! Wat leuk jullie site!! Leuk om al jullie belevenissen te volgen!

Zo te zien vermaken jullie je wel! Heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgende berichtgeving!

Groetjes jullie buur- en overbuurmeisje.

• 03 Januari 2006 - 09:39

Merel:

Ow... en natuurlijk een super 2006 toegewenst, maar dat zal wel lukken daar!

• 03 Januari 2006 - 12:49

Kiki:

Hey Mies en Kim,
    Mies jij nog gefeleciteerd. En KICK dat je ook een pinata had! Ik vond dat vroeger ook geweldig! Had je wel een blinddoek om? All the best voor jullie in 2006! Exito in Honduras! xxx

• 03 Januari 2006 - 17:59

Machteld:

Hoi lieverds, heb Michel pas gesproken maar ik wil jullie nog een heel gelukkig en gezond 2006 toewensen. Fijn dat alles zo goed gaat en nog heel veel plezier daar. Liefs paps en mams.

• 04 Januari 2006 - 10:39

Jannie En Theo:

Michel en Kim,
    Van ons ook de allerbeste wensen voor 2006 en nog heel veel reisplezier toegewenst.
    De verslagen van je reis zijn erg leuk om te lezen en wachten vol spanning op de volgende verslagen.

Groetjes,
    Jannie en Theo

• 04 Januari 2006 - 10:57

Remco:

Ziet er gewoon goed uit!!!! Misschien moeten we onze weekendjes Belgie maar verplaatsen naar weekjes (of maandjes) naar het mooie zuid amerika. Horen snel weer van jullie

• 08 Januari 2006 - 21:29

John En Peter:

waar ben je dan, wat doe je daar.Zitten wij hier met al die drank, wit van de sneeuw en vorst en jullie daar maar bruin worden. He veel plezier, daar

• 09 Januari 2006 - 18:51

Leny Scherpenisse:

Hallo Kim en Mies, allereerst een heel gelukkig nieuwjaar en mies gefeliciteerd met je verjaardag. Wat een leuke site! Heel indrukwekkend. Wij hebben het nieuwe jaar met jullie (schoon)ouders doorgebracht. Heel gezellig, bedankt dat wij dit met ze mochten delen. Dan met Pasen nog even skiën, wij boffen maar. Heel gezellig. We horen af en toe de verhalen. Inmiddels heb ik ze ook gelezen. Leuk hoor, spaanse les, daar betaal ik 380 euro voor en zit in een klas met meer personen, maar ja, ik hoef er niet in een afgekeurde bus naartoe, mijn mini doet zijn werk. De kennis is ook wel mini hoor. Ik vat het allemaal niet meer zo en als ik het dan begrijp, dan wordt er zo snel gesproken! Weten jullie alles van! Had ik het vroeger ook maar slimmer aangepakt, jullie zijn heel goed bezig als je het mij vraagt. Leuk en goed voor je cv. Dat pakt niemand jullie meer af. Indrukwekkend hoor. Ik stop er nu mee, want jullie zullen genoeg te lezen hebben. Dikke kus en doe elkaar de groetjes. Heel veel plezier en een dikke kus van ons allemaal. Liefs van Leny S. Adios en buenos noches.